perjantai 1. maaliskuuta 2013

Asiakaspalvelun pohjanoteeraus

Pari päivää sitten hehkutin täällä saamastani valkoisesta Orkideasta. Se ilo ei sitten kestänyt kauan. Palautin nimittäin ensimmäistä kertaa elämässäni kukan kauppaan. Orkidea on todella kestävä yleensä, mutta nyt nuput näyttivät kuihtuneilta ja kuivilta heti seuraavana päivänä.

Sanoin lahjan antajalle, että valitettavasti tässä kukassa on jotain vikaa, jonka kukkakaupan olisi pitänyt huomata. Päätimme sitten palauttaa sen. Ja mitäs sitten sattuikaan. Myyjä sanoi suoraan, että oli huomannut kaikissa Orkideoissa jotain vikaa ostopäivän aamuna. No miksi kukka silti myytiin asiakkaalle iltapäivällä?

Nyt kaikki kukat olivat takahuoneessa. Myyjä sanoi, että kaikki erän Orkideat olivat tulleet heille myyntiin paleltuneina. Palauttivat kuitenkin rahat. Oltiin kuulemma ensimmäisiä hänen kohdalleen sattuneita asiakkaita, jotka palauttavat kukan. Muihinkin kukkakauppoihin toimitetuissa erissä oli ollut sama vika. Toisesta kaupasta eivät myyneet Orkideaa saman vian takia.

Moni asiakas jättää viallisen kukan palauttamatta, koska helposti luulee itse hoitaneensa väärin. Orkideoista on kertynyt melko paljon kokemusta, joten seisoin tämän jutun takana. Kukkakauppiaat voivat saada itsekin huonoja eriä. Asiakkaana luotan kuitenkin heidän asiantuntemukseensa, tai ainakin toivoisin rehellisyyttä, jos he itsekin ovat vian todenneet.

Erikoisliikkeestä en osta vain tuotetta. Toivon saavani myös asiantuntemusta, jota marketit eivät aina pysty tarjoamaan. Olen myös kuullut, että kukkakaupat eivät välttämättä pidä hintakilpailusta, kun marketit myyvät kukkia isoissa erissä halvemmilla hinnoilla.

Juuri siksi odotan, että kun ostan erikoisliikkeestä, ja maksan tuotteesta kenties vähän enemmän, saan myös vastinetta rahalle. Hyvällä palvelulla ja luottamuksellisella asiakassuhteella voi pienikin liike taistella marketteja vastaan. Tulppaaneja, ruusuja tai muita leikkokukkia tuskin olisin kiikuttanut takaisin. Niiden repsahtamisesta olisin syyttänyt itseäni varmaan. Nyt vaihtuu sitten kukkakauppa. Harmi, että myös muille asiakkaille oli myyty samoja viallisia Orkideoita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pieni viesti on suuri ilo. Ihanaa päivää sinulle :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...